Marilou kiest al jaren bewust voor een deelauto: ‘De beste auto is geen auto’

Tijdens de opname van een podcast over de Klimaatweek met wethouder Michiel Muis kwam gemeentemedewerker Marilou uit Den Haag in gesprek met onze redactie. Tussen de verhalen over duurzaam wonen en reizen door vertelde ze enthousiast dat ze al jaren zonder eigen auto leeft — dankzij een deelauto. “We zeiden laatst nog tegen elkaar: we willen eigenlijk niet meer terug. De beste auto is geen auto,” zegt ze lachend.

De keuze om geen eigen auto meer te hebben kwam toen haar leaseauto verdween, vlak voordat ze in dienst kwam bij de gemeente. “We dachten: laten we eens kijken wat er gebeurt als we de auto echt helemaal wegdoen. Het openbaar vervoer is hier goed geregeld en voor noodgevallen is er altijd een deelauto in de buurt.” Inmiddels staan er in haar wijk meerdere deelauto’s binnen een paar honderd meter.

Duurzamer én praktischer
Marilou gebruikt de auto alleen als het nodig is: boodschappen, een bezoek aan familie of een rit buiten de stad. “Je betaalt per uur, dus het is alleen voordelig als je niet dagelijks rijdt. Maar je hebt geen zorgen over wegenbelasting, verzekering of onderhoud. En het mooie is: steeds meer van die deelauto’s zijn elektrisch.”

Het vraagt wel wat planning, erkent ze. “Je moet nadenken wanneer je rijdt en reserveren via de app. Maar dat went snel. Voor mij is het een prima alternatief. Ik fiets, pak de metro en fiets dan verder. Het kost iets meer tijd, maar het geeft ook rust.”

Minder auto’s op straat, meer ruimte voor groen
Onderzoek van een onafhankelijk mobiliteitsadviesbureau laat zien dat deelauto’s een meetbare bijdrage leveren aan leefbare buurten. Elke deelauto vervangt gemiddeld veertien particuliere auto’s. In Nederland rijden inmiddels duizenden van deze auto’s rond, wat samen zorgt voor ruim 900.000 vierkante meter extra ruimte in steden — ruimte die anders door geparkeerde auto’s bezet zou zijn.

Daarnaast blijkt dat gebruikers van deelauto’s gemiddeld de helft minder kilometers rijden dan gewone automobilisten, en veel vaker de fiets of het openbaar vervoer nemen. Daarmee besparen zij samen jaarlijks tienduizenden tonnen CO₂.

Een systeem dat werkt
Inmiddels is Marilou een echte ambassadeur van deze manier van reizen geworden. “Ik vind het gewoon een goed systeem. Je gebruikt een auto alleen wanneer je hem echt nodig hebt, en hij wordt door veel meer mensen benut. Dat scheelt ruimte, grondstoffen en uitstoot.”

Ze ziet ook kansen voor Lansingerland zelf: “De gemeente zet al jaren in op het stimuleren van wandelen, fietsen en openbaar vervoer. Ook deelmobiliteit is in opkomst. En dat blijkt ook want vanochtend hebben we bomen en struiken uitgedeeld en toen kwam een meneer mét de deelauto om zijn boom op te halen. Ik dacht nog: ‘ik sta toch ergens anders geparkeerd?’ Maar het was dus een inwoner ook mét een zo goed als identieke deelauto.”

Met een grote glimlach vat ze het samen: “Ik ben echt enthousiast. Het is duurzaam, makkelijk en scheelt een hoop gedoe. Voor mij is de deelauto de perfecte oplossing.”