Het is een drukke en voor velen gevaarlijke verkeerssituatie: de rotonde bij Berkelse Poort, tegen de HSL aan, officieel de kruising Raadhuislaan/Boterdorpseweg. Hier vinden bijna dagelijks ongelukken plaats, waarbij fietsers – vaak schoolgaande kinderen – betrokken zijn. Jan Willem van den Beukel van CDA Lansingerland pleit in ‘Het Magazine’ van RTV Lansingerland dan ook met klem voor de aanleg van een fietstunnel op deze plek.
Volgens Van den Beukel is de rotonde een “plek waar gewoon bijna dagelijks ongelukken gebeuren. En niet de laatste maanden, maar de laatste jaren.” Het verkeer neemt continu toe, en dagelijks fietsen honderden, zo niet duizenden, leerlingen van en naar Melanchthon en Wolfert langs deze gevaarlijke kruising. Automobilisten erkennen de gevaarlijke situatie, waarbij Van den Beukel een bedrijfsbusje als voorbeeld noemt, waar de chauffeur met weinig zicht “levensgevaarlijk” de rotonde over moet. Het is dus geen kwestie van schuld bij fietsers of automobilisten, maar een fundamenteel onveilige verkeerssituatie.
Een lange geschiedenis van waarschuwingen
Het CDA Lansingerland heeft zich al in 2022 uitgesproken voor een fietstunnel op deze locatie. De urgentie is alleen maar toegenomen door de bouw van 2.700 woningen achter het gemeentehuis, waardoor de Boterdorpseweg nog drukker zal worden. “Met de toename van het verkeer is ons voorstel dus om daar een tunnel te maken alleen maar urgenter geworden,” aldus Van den Beukel.
Helaas is er de afgelopen jaren bar weinig met het plan gebeurd. In april vorig jaar, na een nieuwe piek in ongelukken, werd het onderwerp opnieuw op de agenda gezet. Twee leerlingen, aangereden op de rotonde, en een docent spraken toen indringend in de gemeenteraad, met de vraag: “Moet er echt eerst een dode vallen?” De verantwoordelijk wethouder Fortuyn zegde toen toe op korte termijn met een voorstel te komen. Een half jaar later is dat voorstel er nog steeds niet. Van den Beukel spreekt van “schandalig” en verwacht dat toezeggingen worden nagekomen.
Oplossingen en een ambitieuze deadline
Het CDA stelt een deadline: voor de kerst moet het plan voor de fietstunnel liggen. Als het plan dan bij de gemeenteraad ligt, kan deze besluiten over de financiering. Een tunnel is duur, maar verkeersveiligheid moet voorop staan. “Wat ons betreft is dan volgend jaar na de zomer alsnog die tunnel te openen,” aldus Van den Beukel, zodat het nieuwe schooljaar veilig kan beginnen.
Breed draagvlak en financiële mogelijkheden
Het plan geniet brede steun in de gemeenteraad. Vorig jaar stonden alle partijen achter het voorstel, ondanks aanvankelijke tegenwerking van de wethouder die sprak over “weinig registraties van ongevallen”. De realiteit op straat, zoals door velen ervaren, spreekt dat tegen.
Financieel gezien zijn er ook mogelijkheden. Lansingerland heeft jaren geleden de Eneco-aandelen verkocht, wat 120 miljoen euro opleverde. Hiervan is nog 90 miljoen euro over in een spaarpotje. Van den Beukel: “Laat die vier tunnels dus een keer vier keer 1,5 miljoen kosten. Dat is toch een perfecte besteding van zo’n spaarpotje.” Hij benadrukt dat de Eneco-reserve bedoeld is voor eenmalige meevallers die Lansingerland structureel beter maken, zoals tunnels. Hij verzet zich tegen het voorstel van het college om 25 miljoen uit deze reserve te halen voor scholenbouw, wat een structurele kostenpost is en niet met incidentele inkomsten gedekt moet worden.
Niet alleen de Boterdorpseweg: een breder tunnelplan
Naast de urgente fietstunnel bij de Boterdorpseweg pleit het CDA voor nog drie andere fietstunnels:
1. Onder de N209: Tussen Bergschenhoek en Bleiswijk, een belangrijke route voor scholieren en om de filedruk op de N209 te verminderen.
2. Tussen de wijken Westpolder en de Meerpolder: Onder de Klapwijkse Vaart, waar een fietspad nu abrupt eindigt en fietsers een grote omweg moeten maken.
3. Bij het gemeentehuis (Wolfert Lansing): Ook hier is al bedacht dat er een tunnel moet komen en is er geld gereserveerd in de grondexploitatie.
Van den Beukel wil dat deze vier tunnels samen worden opgepakt in een programma, met een projectleider en een duidelijke planning.
Geen plan B, wel daadkracht
Wat als er geen plan ligt voor het eind van het jaar? “Dan gaan er denk ik honderd docenten en duizend kinderen inspreken,” aldus Van den Beukel. De roep om veiligheid is te luid om te negeren.








