Vergeet de fatbike! Centrum Berkel en Rodenrijs wil veilig en fietsvrij zijn

Het is een bekend beeld voor veel inwoners van Berkel en Rodenrijs: fietsers en fatbikes die soms met hoge snelheid door het winkelcentrum zoeven, dwars door het winkelend publiek heen. Een situatie die tot steeds meer ergernis en zelfs gevaarlijke momenten leidt. Om deze problematiek aan te pakken, organiseerden politieke partijen Leefbaar 3B, VVD en CDA Lansingerland onlangs een dialoogavond voor winkeliers en omwonenden. Terry Duivesteijn, fractievoorzitter van Leefbaar 3B, sprak hierover in het radioprogramma ‘Het Magazine’ van RTV Lansingerland.

“Wij kregen al vaker oproepen van inwoners en ondernemers van ‘doe eens wat tegen die fatbikes en die andere fietsers die hier telkens asociaal rondfietsen’,” aldus Duivesteijn. Dit heeft geleid tot de gezamenlijke dialoogavond, waar ruim veertig mensen op af kwamen om mee te denken over mogelijke oplossingen.

Niet alleen jongeren, ook ouderen en scootmobielen
Wat opvalt, is dat de overlast niet uitsluitend door jongeren wordt veroorzaakt. Duivesteijn benadrukt dat ook veel ouderen door het winkelend publiek fietsen, en zelfs scootmobiels zich soms schuldig maken aan vergelijkbaar gedrag. Het probleem is dus breder dan men in eerste instantie zou denken.

Onvoorspelbare handhaving en onduidelijke regels
Een belangrijk punt dat naar voren kwam tijdens de dialoogavond, is de onduidelijkheid over waar wel en niet gefietst mag worden. Dit gebrek aan helderheid draagt bij aan de situatie. Daarnaast is de handhaving vaak voorspelbaar: “als ze met drie tegelijk komen, is het op maandagochtend om 9.30 uur als er niemand is,” vertelt Duivesteijn. De wens is dan ook om handhaving onvoorspelbaarder te maken, bijvoorbeeld door undercover te controleren, en de hoogte van boetes duidelijk op borden te vermelden.

Mogelijke oplossingen: Fietsvrij centrum als prioriteit?
De meest genoemde oplossing vanuit de bewoners en winkeliers is het volledig fietsvrij maken van het centrum. Dit zou voor iedereen duidelijkheid scheppen: geen tweewielers in het centrum. Wel moet er dan voldoende alternatieve stalling voor fietsen zijn. De winkeliersvereniging heeft al een campagne klaarstaan met spandoeken om aan te moedigen tot lopen in plaats van fietsen.

Andere suggesties waren onder andere:
• Gesprekken met scholen en jeugd- en jongerenwerk om gedrag te beïnvloeden.
• Meer en onvoorspelbare aanwezigheid van handhaving.
• Cameratoezicht.
• Plaatsen van slalomhekjes op specifieke plekken, zoals bij de Albert Heijn, om hoge snelheden te ontmoedigen, uiteraard met oog voor mindervaliden.

Korte, middellange en lange termijn plannen
De drie politieke partijen gaan nu de opgehaalde oplossingen verder uitwerken. Op korte termijn (november/december) willen zij het college oproepen om een aantal maatregelen te treffen, zoals het onderzoeken van een fietsvrij centrum of het aanbrengen van duidelijke markeringen. “Een aantal strepen op de grond zetten, borden vervangen, duidelijk maken dat het 24/7 fietsvrij is, lijkt me best wel een maatregel op korte termijn te realiseren,” aldus Duivesteijn.
Maatregelen op middellange termijn (binnen een jaar) betreffen onder andere het ontwikkelen van fietsparkeerplaatsen en -stallingen, wat meer aanlooptijd vraagt. Lange termijn oplossingen, zoals meer boa’s of cameratoezicht, zijn duurder en vergen een langere planperiode.

Niet zonder slag of stoot: tegenstanders en kostenplaatje
Niet iedereen is voorstander van strenge maatregelen. Sommigen vinden dat “een beetje gezond verstand” volstaat, en wijzen op het gemak van het plaatsen van je fiets voor de winkel. Het fietsvrij maken van het centrum kan ook betekenen dat fietsers langer moeten lopen, wat de aantrekkelijkheid van het centrum voor sommigen kan verminderen.

De kosten van de maatregelen zijn uiteraard een belangrijk aandachtspunt. Leefbaar 3B, VVD en CDA Lansingerland vormen samen een politieke meerderheid, wat hen een sterke positie geeft om de plannen te verwezenlijken. “De raad is altijd het hoogste bestuursorgaan, dus ik denk dat we gewoon met maatregelen moeten kunnen gaan komen,” zegt Duivesteijn hoopvol.

Vervolgstappen voor Bergschenhoek en Bleiswijk
Berkel en Rodenrijs dient als een pilot. Later zullen ook avonden worden georganiseerd voor Bergschenhoek en Bleiswijk om te kijken welke specifieke problemen daar spelen, aangezien de situaties per kern verschillend zijn. Het uiteindelijke doel is om voor alle drie de dorpskernen tot nette en effectieve oplossingen te komen.