De laatste week van de schoolvakantie stond in Berkel en Rodenrijs traditiegetrouw weer volledig in het teken van het Jeugdfestival. Al 62 jaar lang is dit gratis evenement een hoogtepunt voor de jeugd van Lansingerland en daarbuiten, en haalt het kinderen op succesvolle wijze achter de tablet vandaan.
Marco Schinkel, een van de organisatoren van het Jeugdfestival, legt enthousiast uit wat het evenement zo uniek maakt: “Wij zorgen ervoor dat we de kinderen zoveel mogelijk bij de tablet vandaan halen. En dat doen we dus al 62 jaar!” Het festival biedt een breed scala aan activiteiten, gericht op creativiteit, beweging en plezier. “Het draait om een stukje creativiteit, een stukje speurtocht, maar ook een estafette. Dus hard rennen, grote spellen, kleine spellen, op die manier proberen we de kinderen in beweging te krijgen.”
Een leger aan vrijwilligers en sponsoren
Het Jeugdfestival is niet alleen gratis voor alle jeugd uit Berkel en Rodenrijs en omstreken, maar wordt ook volledig gedragen door een indrukwekkend aantal vrijwilligers en de steun van sponsoren. “Wij hebben 110 man en vrouw leiding rondlopen en een groep die het geheel organiseert, dat zijn dan nog eens een keer 40 mensen,” vertelt Schinkel. De voorbereidingen beginnen al vroeg in het jaar. “Wij starten altijd in januari al met het thema bepalen en de eerste voorbereidingen. De eerste gedachte van wat gaan we precies doen dit jaar?”
De organisatie is afhankelijk van vele sponsoren: “Er zijn sponsoren die ons sponsoren met geld, daar zijn we heel blij mee. Maar we hebben ook een aantal sponsoren die sponsoren met fruit of met materialen die we hier kunnen gebruiken.” Zelfs de opbouw van het terrein, die al op de donderdag voor het festival begint, krijgt hulp van bedrijven die stellingen en hekken komen plaatsen, en de gemeente Lansingerland helpt mee met extra hekwerken.
Naast sponsoring speelt ook een jaarlijkse collecte, die in mei of juni plaatsvindt, een cruciale rol. “Daar halen wij zeg maar de helft van de fondsen op die wij nodig hebben,” aldus Schinkel. Ouders die hun kinderen ophalen, kunnen via een QR-code ook een bijdrage leveren, wat essentieel is voor de organisatie van volgend jaar.
Groeipad en innovatie
Met meer dan 900 deelnemende kinderen dit jaar is het festival immens populair. “Dat is een bizar groot aantal. En het groeit, want we hebben eerder een stop moeten zetten op het aantal kinderen,” zegt Schinkel. De organisatie denkt al na over volgend jaar om deze groei te kunnen blijven faciliteren. “Want ja, we willen doorbouwen, we willen verder, dus dat gaat zeker goed komen.”
Na 62 edities blijft het Jeugdfestival innoveren. “Dit jaar hebben wij een mascotte geïntroduceerd en die mascotte heet Vivo de Vos,” verklapt Schinkel. Ook het logo is geüpdatet om aan te sluiten bij de huidige tijd. Vivo duikt regelmatig op tot groot plezier van de kinderen.
Activiteiten en nieuwe vrienden maken
Een jonge deelneemster omschrijft enthousiast waarom zij het festival zo leuk vindt: “Ik vind het superleuk, want er zijn heel veel leuke activiteiten hier.” Ze somt op wat er allemaal te doen is: “Broodjes bakken, dat is ook superleuk, en je kan trefballen, kleuren, rennen, een skippybal race, stormbaan en het is echt superleuk.” Het sociale aspect is ook belangrijk: “En ik maak ook heel veel vrienden!”
Het Jeugdfestival in Berkel en Rodenrijs bewijst jaar na jaar dat plezier, beweging en samenwerking de sleutels zijn tot een succesvolle en onvergetelijke afsluiting van de zomervakantie. Een evenement dat de lokale gemeenschap verbindt en de jeugd een fantastische ervaring biedt, mede dankzij de tomeloze inzet van vrijwilligers en sponsoren.