Voor veel kinderen in Lansingerland is het een begrip: het Jodocus Jeugdfestival. Drie dagen vol sport, spel en vooral heel veel plezier. Achter dit succesvolle evenement staat een team van gepassioneerde vrijwilligers. Eén van hen, Barbera van der Hoeven, neemt na 25 jaar afscheid. “Het is een mooi moment om het stokje door te geven.”
Het Jodocus Jeugdfestival, dat al bijna zestig jaar bestaat, is een vaste waarde in de zomervakantie voor kinderen van vier tot en met twaalf jaar. Ook voor Barbera van der Hoeven is het een rode draad in haar leven. “Ik ging als kind zelf al altijd mee.” vertelt ze met een glimlach. Haar herinneringen zijn levendig en tekenend voor de sfeer van het festival. “In mijn laatste jaar als deelnemer hadden we het thema circus. Ik heb toen een optreden op een levende pony gedaan. Maar het ging vooral om het samenzijn, klimmen, zingen en nieuwe vriendjes maken. Drie dagen lang alleen maar plezier hebben.”
Van deelnemer naar drijvende kracht
Toen ze te oud werd om als kind mee te doen, was het geen definitief afscheid. “Toen ik zestien werd, vroegen ze of ik vrijwilliger wilde worden. Ik had het zelf zo superleuk gevonden, dus ik dacht: dat moet ik doen.” Die beslissing markeerde het begin van een periode van 25 jaar waarin ze zich met hart en ziel inzette voor het festival. Nu, een kwart eeuw later, vindt ze het tijd voor een nieuwe generatie. “Dit is mijn laatste jaar. 25 jaar is een mooi moment om het stokje door te geven. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan.”
In die 25 jaar heeft het festival haar meer gebracht dan alleen mooie herinneringen. “Ik heb vriendschappen opgebouwd die voor het leven zijn. Met één vriendin ga ik al meer dan twaalf jaar op vakantie; we hebben elkaar hier leren kennen. We vieren bruiloften, mijlpalen, geboortes, alles komt voorbij. De werkgroep is zo divers qua leeftijd en achtergrond, je was elkaar anders nooit tegengekomen. Nu heb je vriendschappen voor het leven.”
De kracht van eenvoud
Wat het Jodocus Jeugdfestival volgens Van der Hoeven zo bijzonder maakt, is de tijdloze charme. “Het mooie is dat de dingen die ik als kind deed, nog steeds favoriet zijn. Bloemstukjes maken, wat ik toen deed, vinden de kleintjes nu ook weer fantastisch. En een bezoekje aan de molen, wat eigenlijk heel simpel is, vinden ze tof. Juist die basisdingen, zonder alle flashy, fancy technologie van tegenwoordig, vinden ze uiteindelijk het leukst. Het hoeft niet allemaal groter en gekker.”
Onmisbare steun
Het festival draait volledig op vrijwilligers en sponsors. Dit jaar zijn er ongeveer 180 kinderen en 30 vrijwilligers. “We zijn ontzettend dankbaar voor de steun die we krijgen.” benadrukt Barbera. “Organisaties als de brandweer die elk jaar komen, maar ook onze sponsors zijn essentieel. We willen het inschrijfgeld zo laag mogelijk houden, zodat het voor iedereen toegankelijk is. Zonder sponsors kunnen wij niet bestaan.”
Ook de locatie bij BVCB (Voetbalvereniging Bergschenhoek) is goud waard. “We zijn zo blij dat we hier weer terechtkunnen. De ruimte, de velden, de fantastische nieuwe kantine; het is de ideale locatie voor ons.”
Oproep: Vrijwilligers gezocht!
Met het vertrek van een veteraan als Barbera is de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers actueler dan ooit. “Hoe meer vrijwilligers we hebben, hoe meer kinderen we kunnen laten meedoen.” legt ze uit. Wat moet je kunnen? “Niet zo heel veel.” lacht ze. “Je moet kunnen lopen, staan en vrolijk meedoen. Energie hebben en het leuk vinden om aan het eind van de drie dagen 200 blije, vermoeide kinderen te zien, dat geeft zoveel energie terug.”
Ze doet dan ook een hartstochtelijke oproep: “Kom, doe mee! Het is superleuk. Twijfel je? Kom dan een dagje kijken. We kunnen alle hulp gebruiken, al is het maar helpen met knippen bij de kleuters.”
Na 25 jaar laat Barbera van der Hoeven een festival achter dat nog steeds draait op de principes van plezier, vriendschap en gemeenschapszin. Een erfenis waar de volgende generatie vrijwilligers met trots op kan voortbouwen.
Lijkt het je leuk om als vrijwilliger mee te helpen aan het Jodocus Jeugdfestival? Neem dan contact op via hun website of sociale media kanalen.