Wildwest ’s nachts op de taxistandplaats: waarom niemand ingrijpt (en jij dat dus zelf moet doen)

Een stapavond in Rotterdam eindigt voor inwoners van Lansingerland steeds vaker met een wrange nasmaak. Niet door het uitgaan, maar door de terugrit. Ritprijzen van 100 tot 180 euro voor een ritje naar Berkel, Bleiswijk of Bergschenhoek zijn geen uitzondering. Zonder meter, zonder bon en vaak met een onvriendelijke of zelfs intimiderende houding van de chauffeur.

Een rit via Uber of Bolt lijkt een beter alternatief, maar uitgerekend bij drukke opstapplaatsen in het centrum worden die ritten opvallend vaak geannuleerd. De enige keuze die dan overblijft: instappen bij een straattaxi die ter plekke zijn eigen prijs bepaalt.

Een stroom aan klachten
De aanleiding voor dit onderzoek waren meerdere meldingen bij onze redactie over buitensporige tarieven bij nachtelijke ritten van Rotterdam naar Lansingerland. Toen we daar een oproep over deden, werden we overstelpt met reacties. Wel laten mensen allemaal weten alleen anoniem te willen reageren uit angst over een aanvaring met de taxichauffeurs als ze weer een avondje gaan stappen.

“Hij wilde alleen rijden voor 100 euro”
De verhalen lijken allemaal op elkaar. Een groepje zoekt na het stappen een taxi op de Coolsingel. De chauffeur zegt: 150 euro naar Berkel. Geen meter. Geen bon. “Toen we vroegen of het op de meter kon, zei hij: dan zoek je maar een ander. Maar die vroeg hetzelfde,” aldus een reiziger. “Het voelde alsof ze onderling prijsafspraken hadden.”

Wat veel mensen niet weten, is dat dit niet mag. Volgens de Rotterdamse taxiverordening heeft iedere reiziger bij een straattaxi recht op een rit met de meter, tenzij ze zelf instemmen met een vaste prijs. Wie dus vraagt om op de meter te rijden, mag niet worden geweigerd. Toch gebeurt dat massaal.

“Geen keus: ze vragen allemaal hetzelfde”
Petra uit Bleiswijk vertelt over haar ervaring na een avondje uit in Hillegersberg. “De chauffeur vroeg 80 euro. Toen ik zei dat dat veel was, zei hij: zoek dan een ander. Maar ook die anderen vroegen precies hetzelfde.”

Ze had geluk: familie kon haar ophalen. “Maar als je dat alternatief niet hebt, sta je daar midden in de nacht zonder keus. En dat weten die chauffeurs.”

Wat zeggen ILT en de gemeente?
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt dat een vooraf afgesproken prijs wettelijk is toegestaan, ook bij opstapvervoer. In dat geval mag de meter worden uitgezet. Maar: als een reiziger expliciet vraagt om op de meter te rijden, dan moet de chauffeur daaraan voldoen. Doet hij dat niet, dan overtreedt hij de regels – en riskeert een boete van 900 euro.

De gemeente Rotterdam zegt dat zij wel degelijk actief handhaaft. Sinds februari 2024 zijn er volgens de gemeente ruim 7.800 taxi’s gecontroleerd tijdens nachtelijke acties, waarbij één vergunning is ingetrokken. Twee keer per maand worden daarvoor speciale biketeams ingezet tussen 21.00 en 06.00 uur. Toch erkent de gemeente dat de pakkans klein is: chauffeurs waarschuwen elkaar zodra handhavers in beeld zijn, waardoor overtredingen zich verplaatsen of tijdelijk verdwijnen.

Daarnaast wijst de gemeente op nieuwe maatregelen, zoals een strenger vergunningenbeleid, borden op standplaatsen en bewustwordingscampagnes. Toch blijft er veel afhankelijk van meldingen door klanten – die zijn vaak onvolledig of ontbreken helemaal.

Tegelijkertijd geven veel reizigers aan dat ze gemeentelijke handhavers ’s nachts zelden tot nooit bij de taxistandplaatsen zien. Ze vragen zich af waarom er niet gewoon iemand wordt neergezet op piekmomenten. “Je ziet ze wel gelijk als je op de fiets je telefoon vasthoudt, maar ik heb nog nooit een taxicontrole gezien,” aldus een reiziger. De wens is simpel: zichtbare handhaving, juist op de plekken en tijden waar het misgaat.

Taxicentrales luiden de noodklok
De Rotterdamse taxicentrales RTC en Taxi St. Job zijn kritisch. Zij noemen de huidige situatie ‘een wildwest-tafereel’. “De goede chauffeurs lijden onder deze oplichting. De branche krijgt een slechte naam,” zegt Taxi St. Job.

RTC bevestigt dat 80 procent van de taxi’s ’s nachts niet meer op de meter rijdt. Beide centrales zeggen dat het vooral gaat om zelfstandige chauffeurs die niet zijn aangesloten bij de beide centrales. Zij beschikken wel over de juiste vergunningen, maar vallen buiten elk controlesysteem. Er is dus sprake van legale straattaxi’s die structureel regels overtreden – zonder dat iemand ingrijpt.

Uber en Bolt: annuleren bij opstapplaatsen
Veel reizigers proberen een Uber of Bolt te regelen. Maar juist bij taxistandplaatsen worden die ritten vaak geannuleerd. Bolt erkent dat platformchauffeurs geen klanten mogen oppikken op officiële standplaatsen. Dat maakt het voor gebruikers lastig. Tip: loop een stukje verder. 300 meter verder maak je meer kans.

Dit moet je weten volgende keer als je een taxi neemt:

  1. Vraag om de meter
    Zeg vóór het instappen: “Ik wil op de meter rijden.”
    Wordt dat geweigerd? Noteer wat er gebeurt.
  2. Verzamel bewijs
    Noteer tijd, locatie, kenteken, nummer op het daklicht
    Maak indien mogelijk een foto
  3. Meld het bij ILT of de gemeente:
    rotterdam.nl/melding-taxi
    Via ILT meldformulier taxi overig
  4.  Je hebt altijd recht op een bon
    Ook bij prijsafspraak. Geen bon = overtreding.
  5. ILT kan boetes opleggen
    Bij voldoende meldingen kan ILT inspecteren en de taxichauffeur beboeten – boete: €900

Meld het – want anders verandert er niets
Volgens ILT worden inspecties gedaan waar veel klachten vandaan komen. Rotterdam is géén ‘hotspot’, simpelweg omdat te weinig mensen melden. Dat bevestigt de gemeente Rotterdam, de inspecteurs van de ILT zijn nauwelijks zichtbaar in de stad. Een vicieuze cirkel: zonder meldingen geen controle – en zonder controle dus geen verbetering.

Conclusie: het systeem werkt niet, dus moeten we het zelf doen
Deze problemen spelen niet alleen in Rotterdam. In heel Nederland duiken verhalen op van chauffeurs die torenhoge prijzen rekenen zonder meter of bon. Het is niet toegestaan, maar zolang niemand het meldt, verandert er niets.

Als klant heb je het recht om een rit op de meter te eisen. Doe je dat en word je geweigerd? Dan overtreedt de chauffeur de regels. Maak melding, verzamel bewijs en meld het bij de instanties. Alleen zo kan er gecontroleerd worden – en krijgt de taximarkt de kans om eerlijk en betaalbaar te worden, ook ’s nachts.

Want op dit moment wordt er bij de opstapplaatsen niet gecontroleerd. En zolang dat zo blijft, blijft het voor veel reizigers woekeren of lopen. Tenzij we dat zelf gaan veranderen. Maar makkelijk zal het niet zijn. Uit de verhalen van reizigers ontstaat een beeld van taxichauffeurs waar lastig mee te praten lijkt te zijn.

De namen van getuigen in dit artikel zijn op verzoek gefingeerd, maar bij de redactie bekend.