De Bewonersvereniging Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat formeel in gebreke gesteld vanwege het uitblijven van een nieuw luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Volgens BTV had dat besluit er wettelijk al in 2014 moeten zijn. De vereniging dreigt met een gang naar de bestuursrechter als het ministerie niet binnen twee weken tot actie overgaat.
Als de rechter BTV in het gelijk stelt, dan zou het ministerie verplicht kunnen worden om alsnog snel een besluit te nemen. Dit kan gevolgen hebben voor de vergunningstatus van de luchthaven en kan leiden tot vertraging van geplande uitbreidingen of strengere voorwaarden voor het vliegverkeer vanuit RTHA.
Wat is een luchthavenbesluit?
een luchthavenbesluit is een formele vergunning waarin staat onder welke voorwaarden een luchthaven mag opereren, inclusief regels over geluid, aantal vluchten en milieueisen. RTHA opereert sinds 2013 onder een zogeheten ‘omzettingsregeling’. Die regeling bevat net als een luchthavenbesluit regels en grenswaarden voor het vliegverkeer. Maar waar het luchthavenbesluit formeel op maat wordt vastgesteld, is de omzettingsregeling een tijdelijke overgangsconstructie. De BTV stelt dat door het uitblijven van een actueel besluit te weinig bescherming is geregeld voor omwonenden, met name op het gebied van geluid en gezondheid.
Groei en zorgen over uitbreiding
De vereniging wijst op een sterke groei van het vliegverkeer sinds 2013 en recent ingediende uitbreidingsplannen van RTHA. Zo is er sprake van een beoogde stijging van het aantal passagiers van 1,8 naar ruim 3 miljoen en een toename in kerosine-aanvoer. De gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland hebben zich eerder uitgesproken tegen verdere groei van de luchthaven. Ook omliggende gemeenten hebben aangegeven verdere groei van de luchthaven niet te zien zitten.
Reactie van de luchthaven
RTHA laat in een reactie aan RTV Lansingerland weten dat aanvraag voor het nieuwe luchthavenbesluit later wordt ingediend dan eerder gepland: “We streven er nu naar de aanvraag voor de zomer van 2025 af te ronden en in te dienen bij het ministerie.”
Volgens RTHA is de vertraging veroorzaakt door recente uitspraken van de Raad van State over natuuronderzoeken, die invloed hebben op de vereiste milieueffectrapportage (MER). Deze MER moet mogelijk worden aangepast voordat de aanvraag kan worden ingediend waardoor er meer tijd nodig is.
Wat betreft de suggestie dat uitbreiding plaatsvindt zonder formele toestemming, stelt RTHA dat het handelt binnen de bestaande omzettingsregeling. “De ontwikkeling van de luchthaven blijft binnen de grenswaarden van deze regeling en zal naar verwachting ook in het nieuw te nemen luchthavenbesluit mogelijk blijven.”
Communicatie met de regio
RTHA benadrukt daarnaast dat het regelmatig in gesprek is met de regio, onder meer via de Commissie Regionaal Overleg (CRO), waarin ook de gemeente Lansingerland is vertegenwoordigd. Daarnaast wordt via verschillende kanalen zoals nieuwsbrieven en huis-aan-huis bladen gecommuniceerd over ontwikkelingen.
Lansingerland ligt voor een deel onder de aanvliegroutes van de Rotterdamse luchthaven. De ervaringen met overlast verschillen in de regio. Waar de BTV zich fel keert tegen uitbreiding, zijn er in Lansingerland ook bewoners die het gemak van de nabijgelegen luchthaven waarderen. Tegelijkertijd betekent waardering voor de luchthaven niet automatisch dat bewoners instemmen met verdere groei of een toename van overlast.