Regio – Glijden door de lucht zonder het geluid van een motor: dat is zweefvliegen. Voor velen een onbekende hobby, maar voor de 15-jarige Tijmen een passie die hij al jaren beoefend.
Zweefvliegen is vliegen in een vliegtuig zonder motor. Maar hoe komt zo’n vliegtuig dan de lucht in? Daar zijn twee methoden voor: met een lier of met een sleepvliegtuig. De lier trekt het zweefvliegtuig met een kabel omhoog, terwijl een sleepvliegtuig het zweefvliegtuig achter zich mee de lucht in neemt. Eenmaal losgekoppeld van de kabel of het sleepvliegtuig, vliegt het toestel door gebruik te maken van stijgende luchtstromen, ook wel thermiek genoemd.
Een bijzondere solovlucht op jonge leeftijd
Tijmen begon op zijn veertiende met zweefvliegen en behaalde op zijn vijftiende een mijlpaal: zijn eerste solovlucht. Na meer dan honderd oefenvluchten en zo’n twintig uur in de lucht mocht hij zelfstandig vliegen. “Het was spannend, maar zodra je boven bent, geniet je als een gek van het moment.” vertelt hij.
De cockpit: eenvoudiger dan je denkt
In tegenstelling tot een commercieel vliegtuig heeft een zweefvliegtuig een eenvoudige cockpit. “Je hebt maar een paar instrumenten nodig: een snelheidsmeter, een hoogtemeter en een variometer, die aangeeft of je stijgt of daalt.” legt Tijmen uit. Daarnaast is er een navigatiesysteem en een FLARM, een soort radar om andere vliegtuigen in de buurt te detecteren. Stroom wordt geleverd door een accu, al wordt er nagedacht over het gebruik van zonnepanelen in de toekomst.
Kosten en toegankelijkheid
Hoewel vliegen vaak als een dure hobby wordt gezien, is zweefvliegen de goedkoopste vorm van vliegen. “Een lidmaatschap kost ongeveer 1200 tot 1500 euro per jaar, maar voor leerlingen is dit de helft.” vertelt Tamis, een andere zweefvlieger. Dit bedrag omvat onbeperkt vliegen, mits het weer het toelaat.
Waarom zweefvliegen?
Voor Tijmen is het gevoel van vrijheid het mooiste aspect van zweefvliegen. “Je kunt overal naartoe, zolang je je aan de regels houdt. De gezelligheid binnen de vereniging maakt het extra leuk.” zegt hij. Zweefvliegclub Rotterdam, waar hij lid van is, vliegt vanaf Deelen, nabij Arnhem, omdat Rotterdam The Hague Airport te druk is voor zweefvliegverkeer.
Beluister hieronder het radio-interview.