De proef in de gemeente voor het gratis bezorgen van reisdocumenten eindigt op 31 december 2024. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de bezorgservice in 2025 niet voort te zetten vanwege het beperkte gebruik en de hoge kosten. Inwoners kunnen hun reisdocumenten vanaf het nieuwe jaar weer alleen ophalen in het gemeentehuis. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om dienstverlening op maat te blijven bieden.
De proef is gestart op 1 september 2023 en komt voort uit een motie. Daarin is het college verzocht de mogelijkheden te onderzoeken om de gemeentelijke dienstverlening uit te breiden in de vorm van het (thuis)bezorgen van paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen. Het bezorgen van rijbewijzen bleek wettelijk niet mogelijk.
Tijdens de proef konden inwoners bij het aanvragen van een paspoort of ID-kaart kiezen voor gratis bezorging. Een externe bezorgpartner haalde het document bij de gemeente op en leverde het af op het door de inwoner gekozen adres.
Resultaten proefperiode
Tijdens de proefperiode is bijgehouden hoe vaak voor bezorging is gekozen. Uit de gegevens van de proef blijkt dat het overgrote deel, maar liefst 93%, ervoor koos om het reisdocument zelf af te halen in het gemeentehuis.
Kosten versus gebruik
De bezorgservice brengt aanzienlijke kosten met zich mee. In sommige gevallen moet de bezorger voor slechts 1 document naar het gemeentehuis komen, wat de kosten verder verhoogt. Omdat de bezorgservice gratis is aangeboden aan inwoners, betaalt de gemeente de kosten volledig.
De gemeente heeft een enquête aan het burgerpanel voorgelegd om de bereidheid te peilen om te betalen voor deze service. Daaruit blijkt dat de meeste inwoners niet bereid zijn om te betalen voor de bezorging van een reisdocument.