Vanaf 2030 moet de metro tussen Den Haag en Rotterdam iedere vijf minuten gaan rijden. Dat geldt ook voor de RandstadRail tussen Zoetermeer en Den Haag, schrijft Omroep West. Daar wil de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) samen met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) ruim 550 miljoen euro voor uittrekken. ‘Er reizen dagelijks duizenden inwoners met de metro en de RandstadRail.’
MRDH-bestuurder Simon Fortuyn – ook wethouder in de gemeente Lansingerland – ondertekende vorige week samen met de staatssecretaris een bestuursovereenkomst voor de honderden miljoenen. Nu is het zo dat er iedere tien minuten trams en metro’s rijden.
Dat extra geld moet gebruikt gaan worden om de metro’s dus méér te laten rijden en er ook voor te zorgen dat de voertuigen langer kunnen worden. ‘Dat is nodig om de regio bereikbaar te houden voor de huidige en de tot 2040 verwachte 400.000 nieuwe inwoners in het gebied.’
Meer reizigers
De komende jaren gaat volgens Fortuyn steeds meer gebruik gemaakt worden van het metronetwerk tussen de twee steden. ‘Het aantal reizigers groeit door nieuwe woonwijken in de buurt van het openbaar vervoer. Het is dus nodig dat het ov meegroeit.’
Volgens de metropoolregio stijgt het aantal reizigers op het netwerk ieder jaar met zo’n drie procent. De metrolijn zelf wordt ook intensief gebruikt. ‘Daarvoor zijn extra metro’s nodig, maar ook geluidswerende maatregelen, aanpassingen en aan de stroomvoorziening.’
Komende jaren investeren
Het geld moet de komende jaren worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer, want ook de spoorbeveiliging moet op de trajecten vervangen gaan worden. De komende jaren gaat de MRDH met de werkzaamheden aan de slag.
Ook worden er extra metro’s aangekocht. Vanaf 2030 moeten de trams dan echt iedere vijf minuten gaan rijden.
Dit artikel is van mediapartner Rijnmond.
Foto: Jeffrey Beall