Nieuw mobiel servicepunt: gemeentelijke diensten dichter bij inwoners

5 november 2024
 

Vanaf 18 november 2024 kunnen inwoners van Lansingerland gebruikmaken van een nieuw mobiel servicepunt. Deze volledig elektrische bus fungeert als een volwaardig rijdend gemeenteloket en gaat diverse gemeentelijke diensten aanbieden op verschillende locaties binnen de gemeente. Met dit initiatief is Lansingerland de derde gemeente in Nederland die een dergelijk mobiel servicepunt introduceert, na Goeree-Overflakkee en de gemeente Hollandse Kroon in Noord-Holland.

Toegankelijke dienstverlening
Wethouder Cnossen is verheugd over de komst van het mobiele servicepunt: “Ik ben superblij! Dit is echt zo’n mooi punt waar we jaren naartoe gewerkt hebben. En een oude belofte aan Bleiswijk, die hebben we nou eindelijk ingelost. En dat vind ik heel belangrijk.” In de bus kunnen inwoners onder meer terecht voor het aanvragen van rijbewijzen, identiteitsbewijzen en het stellen van vragen over bijvoorbeeld toeslagen. De bus is uitgerust met twee loketten voorzien van computers en alle randapparatuur en functioneert als een volledig ingericht klein kantoor. Daarnaast is de bus toegankelijk voor rolstoelgebruikers en ouders met kinderwagens, ook een koffiezetapparaat is aanwezig.

Duurzaam en flexibel
De bus is volledig elektrisch en voorzien van zonnepanelen. Wethouder Cnossen benadrukt: “Er zitten zonnepanelen op. Hij is elektrisch. CO2-neutraal. Ja, in deze tijd, als je iets nieuws begint, hoort dat er ook wel bij.” Het mobiele servicepunt zal wekelijks aanwezig zijn in de kernen Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. Inwoners uit andere gebieden kunnen een bezoek van de bus aanvragen, waardoor de dienstverlening flexibel en op maat is.

Zelf de regie houden
Het mobiele servicepunt is niet alleen bedoeld om de gemeente dichter bij de inwoners te brengen, maar ook om hen in staat te stellen zelf de regie te houden over hun zaken. Vooral voor ouderen of inwoners die minder mobiel zijn, is dit een uitkomst. “Ik vind dat zo belangrijk. Dat hoor ik het vaakst terug van ouderen als ze wat minder mobiel zijn. Dat ze hier niet zelf naar het gemeentehuis kunnen komen om hun zaken te regelen, dat is voor mensen gewoon belangrijk om ook toch die vitaliteit te houden.” benadrukt wethouder Cnossen. Inwoners kunnen hun documenten en aanvragen eenvoudig regelen in de bus en, indien gewenst, kan de levering ook thuis plaatsvinden.

Vanaf 18 november zal de bus iedere week op vaste dagen in Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk te vinden zijn. Ook komt het Mobiel Servicepunt op aanvraag naar Rotte en Kruisweg.

U kunt via de website van de gemeente of telefonisch een afspraak maken om in het Mobiel Servicepunt een product of dienst aan te vragen. Daarmee verschilt de dienstverlening niet ten opzichte van de loketten in het gemeentehuis. Als u een vraag heeft, bent u ook zonder afspraak welkom.

De Kruin in Bergschenhoek
Elke maandag van 9.30 tot 12.00 uur

Kerksingel in Berkel en Rodenrijs
Elke dinsdag van 9.30 tot 12.00 uur

Kranenburgplein in Bleiswijk
Elke woensdag van 9.30 tot 12.00 uur

Op aanvraag:
Parkeerplaats Skiberg, Rottebandreef 10
Woensdagmiddag, van 14.00 tot 16.00 uur

Parkeerplaats Prisma Oost, Jadestraat 10
Donderdagochtend, van 9.30 tot 12.00 uur

Ga voor meer informatie en voor het maken van een afspraak naar de website van de gemeente over het mobiele servicepunt. (link: https://www.lansingerland.nl/mobielservicepunt/)