Cliënten thuiszorg voelen druk op zorg toenemen

Thuiszorg Lansingerland kan momenteel geen extra cliënten aannemen omdat de werkdruk voor het huidige thuiszorg personeel te hoog is. De aanvraag voor thuiszorg is gestegen doordat mensen langer moeten wachten op behandeling in het ziekenhuis, eerder naar huis worden gestuurd na behandeling of door de nasleep van een coronabesmetting meer hulp nodig hebben dan voorheen. En dat terwijl het personeelstekort er voor de corona pandemie ook al was.

 

Meer zzp’ers in de thuiszorg

Jolanda Haak, bestuurder bij Thuiszorg Lansingerland, merkt op dat er veel van het vaste thuiszorgpersoneel overstapt naar een zzp constructie. Ieder heeft daar zijn eigen redenen voor bijvoorbeeld, beter te combineren van werk en privé of meer afwisseling in gebied. Maar dit heeft ook zijn keerzijde, sommige mensen rekenen zichzelf rijk wanneer ze de overstap maken van vaste dienst naar zzp’er. “Ze denken dat ze meer kunnen verdienen als zzp’er. Er zit ook een maximum aan, wij kunnen niet meer betalen dan de verzekeraar vergoed.” Een ander probleem is de garantie van kwaliteitszorg. Bij de vaste medewerkers is er meer controle en grip op de zorg die geleverd wordt. “We hebben gezien dat er zzp’ers zijn die niet de kwaliteit leveren die wij graag zien voor onze cliënten. Dit maakt het nog moeilijker om de gaten in de roosters op te vullen.”

 

Cliënten merken verandering

Cliënten van de thuiszorg merken ook dat de druk toeneemt en er veel wisselingen zijn in personeel. Mevrouw Dekker vindt de wisseling van zorg soms wel vervelend “Je bent best kwetsbaar, je moet wel poedelnaakt de douchecabine in met iemand die je niet kent.” Ook ervaart ze dat sommige medewerkers een beetje te snel aan het werk gaan “Ik moet ze er soms aan herinneren dat ze mijn kleding even moeten opruimen en mijn TENS* afkoppelen.” Mevrouw Dekker ontvangt zes keer per week tweemaal daags thuiszorg en daarnaast twee keer per week mantelzorg. Ze is erg tevreden over het team wat om haar heen staat en kan erop vertrouwen dat ze goede zorg krijgt. “Als ik eens een keer andere afspraken heb staan kunnen we in overleg regelen dat ik eerder word geholpen.”

(*TENS: Toelichting redactie, staat voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie en wordt gebruikt als moderne, niet medicamenteuze pijntherapie.)

 

thuizorg lansingerland medewerker en client

 

Innovatie in de thuiszorg

Momenteel zijn er in de zorg handen tekort, een probleem wat niet snel is opgelost. Om meer tijd vrij te maken om persoonlijke zorg te leveren of om lasten weg te nemen bij mantelzorgers zijn er bij verschillende patiënten zorgrobots geplaatst. Ook mevrouw Dekker heeft een zorgrobot in huis die ze Tessa heeft genoemd. Deze zorgrobot helpt haar herinneren om medicatie in te nemen. Op het juiste tijdstip meldt de zorgrobot “Mevrouw dekker heeft u de medicatie al in genomen, als ik dan nee zeg dan wordt ze een beetje streng. Er zit dus wel een komische noot in.”

 

zorg robot