De Groene Boog legt eerste hand aan Rottemerentunnel

De aanleg van de nieuwe A16 gaat een nieuwe fase in. Aannemerscombinatie De Groene Boog heeft de eerste hand gelegd aan de nieuwe Rottemerentunnel in het Lage Bergse Bos. Dat gebeurt op een speciale manier: er wordt gebruik gemaakt van onderwaterbeton.

Aanleg nieuwe A16
In 2019 is Rijkswaterstaat gestart met de realisatie van het nieuwe deel van de A16. De nieuwe rijksweg moet de bereikbaarheid en leefbaarheid van het noordoostelijke deel van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio verbeteren. Het grootste project voor Lansingerland is de aanleg van de nieuwe Rottemerentunnel. Deze tunnel zal ter hoogte van het Lage Bergse Bos half verdiept worden aangelegd. Hierdoor kan er bovenop de tunnel een nieuw stuk groen gerealiseerd worden, waardoor mens en dier zo min mogelijk overlast ervaren van de nieuwe weg.

Fases aanleg Rottemerentunnel
De Rottemerentunnel wordt aangelegd in 5 stappen en volgens een strakke planning.  Eerst worden stalen damwanden geplaatst om de bouwkuip te maken. Vervolgens worden er funderingspalen geboord, die ervoor zorgen dat de tunnel straks stevig op zijn plek blijft liggen. Tijdens het ontgraven van de bouwkuip wordt water toegevoegd om te voorkomen dat de bodem van de bouwkuip open barst  door de druk van het grondwater.  Na het uitvoeren van deze werkzaamheden is het project nu in de volgende fase gekomen. De betonvloer van de tunnel wordt gestort en dit is een bijzondere klus; het gebeurt namelijk onderwater.

Gewapend onderwater beton
De tunnelvloer wordt gemaakt van gewapend onderwaterbeton. Dit is een soort beton dat onderwater gestort kan worden en net als gewoon beton zal uitharden. Door een speciale techniek kan het beton in het water gestort worden zonder dat het wegspoelt. Voor deze werkzaamheden wordt er gebruik gemaakt van duikers die ervoor zorgen dat de werkzaamheden nauwkeurig worden uitgevoerd.

Duikers
De duikers voor dit project hebben een speciale opleiding gevolgd om onderwater werkzaamheden uit te voeren. Deze duikers werken in teams en wisselen elkaar elke drie uur af. Momenteel zijn er zo’n 35 duikers actief maar dit zal rond september oplopen tot 90 duikers.

Verloop van volgende fases
Nadat het beton is uitgehard, is de bouwkuip waterdicht en wordt het water weggepompt. Tegen het einde van het jaar moeten de onderwaterwerkzaamheden afgerond zijn. Daarna wordt het beton voor de tunnelwanden en -dak ter plaatse gestort in moten van 25 meter. Tussen de beide tunnelbuizen is ruimte gereserveerd voor de technische installaties en de bijbehorende bekabeling

In 2022 moet de constructie klaar zijn. Het tunneldak kan dan worden ingericht met bomen struiken en weides voor recreatie.